Event marketing ako forma komunikácie pre firmy

Autor: Martin Trenčanský | 16.2.2016 o 5:41 | (upravené 16.2.2016 o 8:54) Karma článku: 1,24 | Prečítané:  170x

V modernom svete marketingu sa firmy usilujú komunikovať so svojim okolím tak, aby svoje produkty, či služby vedeli čo najefektívnejšie ponúknuť koncovému zákazníkovi, tomu pomôže efektívny nástroj s názvom event marketing.

Kľúčové slová: event marketing, event, emócie, média, reklama;   

     Event marketing má v komunikačnom mixe nezastupiteľné miesto, ktoré v posledných rokoch nesie so sebou popularitu, určuje nové trendy, vytvára hodnoty, tradície a v neposlednom rade môžeme event marketing nazývať marketing o emóciach. Presýtenosť a zvýšená frekvencia reklamy v médiach prestáva mať na koncového zákazníka účinnosť. Za následok presýtenia klasickej reklamy v televízií, v rozhlase, na internete sa znižuje zaujatosť, ktorá je pri propagácií služieb, produktov firmy kľúčová. Ako je dobré známe, aby reklama bola účinná a priniesla so sebou efekt musí pôsobiť na ľudské zmysly. Na odvrátenie efektu nezáujmu v klasických druhoch reklamy nastupuje event marketing, ktorý má emocionálny vplyv na recipienta a vie tak plnohodnotne zaujať.

"Najdôležitejšie je predvídať, kam budú smerovať zákazníci a byť krok pred nimi." Philip Kotler

     Spoločnosti na trhu sa potrebujú odlíšiť, prilákať nové akvizície, potrebujú zaujatosť od okolia, v tomto smere sa jedná o vybudovanie vlastného imidžu. Samozrejmosťou zostáva, že budovanie imidžu firmy nieje niekoľko dňová záležitosť a vyžaduje komplexné nastavenie celého radu marketingových aktivít. Event marketing je jeden z nich. Cieľom číslo jedna každej firmy, či už malej alebo veľkej je naplnenie finančných plánov, ktoré sú vopred stanovené na určité obdobie. Event marketing je práve tá cesta moderného komunikačného mixu firmy, aby tieto finančné ciele boli podporené a do určitej miery naplnené. 

Pojem event marketing a event v skratke

     Ako už bolo spomínané event marketing sa zameriava hlavne na emočnú zložku každého recipienta. Recipient nemusí dlho premýšľať ale riadi sa pocitmi z prostredia. Hlavným ťažiskom event marketingu je event - udalosť. Pokiaľ by sme smerovali k hlbšiemu pátraniu v event marketingu, tak z väčšej časti sa spája s Public Realtions. Vzájomne väzby vytvárajú užšie vzťahy s existujúcimi a novými potenciálnymi zákazníkmi. V praxi to znamená dôležité prepojenie na značku. Taktiež reklama v spojitosti s Public Relations vytvára dôležitosť, súhru a je mierená priamo na cieľovú skupinu budúcich používateľov. “Event marketing má pravdepodobne s reklamnou najužšiu väzbu. Hlavnou úlohou reklamy v spojení s event marketingom je informovanie o pripravenom evente. Čím viac informácií je vysielaných cieľovej skupine, tým je väčšia pravdepodobnosť vysokej účasti na evente a tým spojená efektivita samotnej akcie. Spolupôsobenie môže mať opačné poradie. Event sa môže stať ústrednou témou reklamy sprevadzajúcou samotný event ako aj reklamnej kampane nasledujúcu po evente. V rámci predaja môže byť pozvanie na event použité v rôznych spotrebiteľských súťažiach, bonusových akciách a pod.“ (Lenhardt, s. 37, 2007). Hlavne zahraničné firmy využívajú event marketing a jednotlivé eventy ako nástroj, ktorý pritiahne k sebe určitú skupinu ľudí. Spojitosť ľudí na danom podujatí vytvára tzv. synergický efekt. Môžeme to chápať tak, že títo ľudia majú určité požiadavky, určité ciele a spolu tvoria jednotný komplex. 

Príklad: spoločnosť, ktorá sa venuje móde, vyrába oblečenie a prispôsobuje svoje trendy aktuálnym trhovým podmienkam vytvorí event, na ktorý pozve svojich potencionálnych ale aj existujúcich zákazníkov, medialistov. Existujúci zákazník môže poznať históriu firmy a produkty tak dokonale, že môže informovať iných ľudí okolo seba, čím zvyšuje propagáciu, informovanosť a hodnotu značky. Na evente firma zabezpečí modernú propagáciu produktov, kde si zákazník môže vyskúšať, ohmatať a vyjadriť pripomienky k produktu. Z pravidla sa môže jednať o výstavy, veľtrhy, miestne trhy, športové podujatia atď. Pre väčšiu popularitu môže firma svoj event propagovať v rámci reklamných kampaní. Taktiež je dôležité vytvárať sútaže, poskytovať zľavové kupóny a aktívne komunikovať s ľuďmi. Značnú úlohu tvoria média a ich informovanosť o udalosti. Je to jeden z článkov bez ktorých by nemohol byť event eventom. 

V konečnom dôsledku zanecháva event emočnú stopu. Komunikačný akt je kvalitnejší a potreby zákazníkov sú zreteľnejšie. O tomto hovorí aj Šindler (2003), ktorý tvrdí, že komunikácia so zákazníkom cez event je relevantnejšia, kvalitnejšia a spoločnosť tak vie zistiť skryté potreby a priania. Event môžeme tiež chápať ako proces komunikačného aktu medzi novodobými spoločnosťami a ich zákazníkmi. Komunikácia nebola nikdy pred tým otvorenejšia, sústredenejšia. Návratnosť spokojnosti alebo nespokojnosti s produktom dostáva firma ihneď, dokonca už v čase konania eventu. Najviac vytvárané sú športové eventy, vzhľadom na vysokú efektivitu a návratnosť

A čo Vy ? Očaril Vás nejaký event a sním spojený produkt, či služba ? :-)

 

Mgr. Martin Trenčanský 

martin.trencansky@hotmail.com

 

Zoznam literatúry

ŠINDLER, P. 2003. Event marketing. Havlíčkův Brod: Grada, 2003. ISBN 80-247-0646-6.

LENHART, J. 2007. Fórum manažéra. Bratislava, 2007. 37 s. ISSN 1336-7773.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?